Online Trends, Tips & Tricks

Zo gebruik je je brein goed en voorkom je energievreters

Heb je het gevoel dat je constant achter de feiten aanloopt? Je kostbare tijd in een zwart gat verdwijnt? En ben je vaker moe dan je zou willen? Dan gebruik je je brein niet goed!

Breinbewustzijn

In het boek ‘Ik laat me niet gek maken‘ (affiliate) legt Rick van Asperen uit dat we eigenlijk drie breinen hebben.

Het hardloopschoenenbrein

Dit brein functioneert op instinct en wil overleven, dus eten, drinken, voortplanten en niet in gevaar komen. Maar dit is ook het brein dat carrière wil maken. De kunst is om niet te hard te gaan lopen en dit in brein in toom te houden.

Het wandelschoenenbrein

Dromen, beredeneren en leren, dat is wat je goed kunt op je wandelschoenen. Dit brein houdt van focus en intelligente uitdagingen. Ons wandelschoenenbrein zorgt dat we iets nieuws kunnen leren, zoals een taal, en diepgaande relaties kunnen opbouwen met andere mensen. Dit kost veel energie en daarom is het belangrijk dat je dit brein regelmatig de kans geeft om te ontspannen.

Het pantoffelbrein

Dit is het brein dat alle informatie die je bewust en onbewust via je zintuigen ontvangt, filtert en voor je opslaat. Maar dat kan het alleen als jij het daar de kans voor geeft met voldoende rust, ontspanning en slaap.

hersenen

Breinhygiëne – reken af met energievreters en tijdlekkages

Van Asperen pleit voor breinhygiëne, want je brein heeft eindeloze mogelijkheden, maar die kan je alleen benutten als jij goed voor je brein zorgt. Hoe reken je af met alle energievreters in je leven en maak je tijd vrij voor de dingen die er echt toe doen? Het helpt als je de volgende tijdlekkages kent.

1. Kwijttijd

Je wil het één, maar doet het ander. Als je met veel dingen tegelijk bezig bent, houd je je waarschijnlijk amper bezig met zaken die je levensdoelen echt dichterbij brengen. Je wil je verdiepen in een interessant boek, maar ligt al de hele middag te Netflixen, dat soort situaties. Je begrijpt heus rationeel dat dit zo werkt, maar doe je in de praktijk dagelijks de dingen die voor jou ergens toe leiden?

2. Mistijd

Je kunt geen twee dingen tegelijk doen. Alleen een bewuste taak en een taak die je volledig op routine kunt doen. Als je dat toch doet, ‘mis’ je veel. Hoe vaak zit jij in een vergadering je e-mail te lezen? Ik ben hier weleens schuldig aan en merk dan inderdaad dat ik informatie mis. Daardoor ben ik alleen maar meer tijd kwijt om het verhaal weer proberen rond te krijgen of erger: maak ik een beslissing op basis van onvolledige informatie.

3. Schakeltijd

We verliezen iedere dag heel veel tijd met het schakelen van de ene naar de andere taak. Dat zijn minuten die je nooit meer terugkrijgt. Stel je bent een belangrijke presentatie aan het maken, maar je telefoon trilt vijf keer. Dat betekent dat je vijf keer een concentratieverstoring van 1,5 minuut hebt. Tel al die verstoringen bij elkaar op en dan weet je dat het beter is om taak voor taak te doen, zonder afleiding. Dat gaat veel sneller en zorgt dat je tijd over hebt om (je brein) te ontspannen.

4. Traagtijd

Als je (te) veel dingen doet, verbruik je veel energie. Nieuwe taken lopen daardoor langzamer. Met de tijd die een taak kost, groeit de benodigde hoeveelheid energie die je nodig hebt exponentieel. Herken jij het, dat je heel veel doet, maar de dagen toch heel traag voelen? En je ’s avonds bekaf bent? De enige oplossing is door steeds meer hooi van je vork te gooien.

5. Voltijd

Ons brein kan slechts een beperkt aantal zaken in zijn kortetermijngeheugen opslaan. Volwassenen maximaal zeven items. Het principe geldt van first in, first out. Dus als je zeven dingen in gedachten hebt en je er komt iets nieuws bij, dan valt het oudste item in je kortetermijngeheugen over de rand en ben je dat kwijt. Hierdoor kan het dus gebeuren dat je vergeet belangrijke papieren mee te nemen naar een klant of die presentatie waar je de hele dag aan hebt gewerkt niet opslaat.

Informatie blijft pas hangen als deze is opgeslagen in je langetermijngeheugen. Dat gebeurt voornamelijk als je ergens heel bewust langdurig mee bezig bent. Er gaat helaas weinig informatie naar je langetermijngeheugen als je je kortetermijngeheugen de hele dag overlaadt. Is iets belangrijk voor je? Sta er dan echt even bij stil.

6. Hersteltijd

Als je je aandacht ergens niet bij hebt, dan is de kans groot dat je een fout maakt. Je hebt tijd nodig om die fouten te herstellen. Vaak is het ons hardloopschoenenbrein dat zorgt dat we ergens snel op willen reageren, het heeft tenslotte altijd haast en is daarom blij met snelle conclusies. Hou dat gedeelte van je brein in toom en gebruik je wandelschoenenbrein om iets goed voor te bereiden en trek dan je pantoffels nog even aan om je werk te laten sudderen.

7. Verspiltijd

De tijd die je besteedt aan het reageren op prikkels vanuit je omgeving, kun je niet meer investeren in je eigen groei. Groeien kost tijd en energie. Je wordt alleen goed in iets als je veel oefent en herhaalt. Vaak vinden we dat zonde en zijn we op zoek naar constante nieuwe prikkels.

Als je niet-functionele prikkels kunt negeren en al je energie steekt in het herhalen van jouw favoriete bezigheden, in het ideale geval je levensdoelen, dan zul je na verloop van tijd gaan versnellen, en dus gaan groeien.

8. Twijfeltijd

Alle grote en kleine keuzemomenten waar we dagelijks voor staan, putten ons brein uit. Hierdoor wordt het maken van een keuze steeds uitdagender. Mensen twijfelen, omdat ze de juiste keuze willen maken. Maar de twijfeltijd die we daarmee gebruiken, is grotendeels verloren tijd, want vaak hebben we helemaal niet zoveel invloed op de uitkomst van je keuze. Dus zet je wandelschoenen- en pantoffelbrein aan het werk, maak een keuze. Bevalt het niet? Dan maak je een nieuwe keuze.

9. Strijdtijd

Vaak loopt een discussie onnodig hoog op. Het begint met iets kleins, maar voor je het weet wordt het een tijdrovend gevecht. ’s Avonds lig je er nog aan te denken in bed. En na een nacht slaap weet je dat het eigenlijk nergens voor nodig was. Hoe ga de discussie tot een goed einde brengen? Allemaal tijd die je brein ook aan andere zaken had kunnen besteden. Pak daarom de strijdbijl niet op of probeer het zo snel mogelijk op te lossen.

Gebruik je brein voor de dingen die er voor jou toe doen

Herken je veel van deze tijdlekkages? Ik best wel wat en besefte toen ook dat ik echt veel (brein)tijd kwijt ben aan zaken die mij niet blijer gaan maken. Waar ik niet van ga groeien. Dus ik hoop dat deze lekkages jou ook aan het denken zetten. Gebruik jij je brein wel voor de dingen die er toe doen?

Dan ook nog even over het boek: heel interessant voor iedereen die beter wil begrijpen hoe je brein werkt. Het is begrijpelijk voor de leek en tegelijkertijd diepgaand genoeg voor als je al wat meer kennis over dit onderwerp hebt. Echt een aanrader! Extra leuk is dat er een uitgebreide leeslijst vol met boekentips over het brein bij zit.


Source: Frankwatching
Zo gebruik je je brein goed en voorkom je energievreters