Online Trends, Tips & Tricks

Retargeting op LinkedIn: zo benut je de nieuwe opties

Twee nieuwe opties in de LinkedIn Campaign Manager maken het mogelijk om advertenties specifieker te targeten. Wat houden deze advertentie-mogelijkheden in voor jou als adverteerder? In dit artikel heb ik het voor je op een rij gezet.

LinkedIn introduceert twee nieuwe retargeting opties, als uitbreiding op de huidige opties. Namelijk: retargeting op basis van kijkgedrag van een video-advertentie en interactie met een leadgeneratieformulier (Lead Gen Form).

Eerste uitbreiding: retargeting op basis van kijkgedrag

LinkedIn maakt het mogelijk om leden specifiek te retargeten, gebaseerd op het kijkgedrag van een video-advertentie. Je kunt een retargeting-advertentie tonen aan een groep leden die 25%, 50%, 75% of 97% van je video-advertentie heeft bekeken. Daarnaast kun je targeten op wanneer deze interactie met de video-advertentie heeft plaatsgevonden. LinkedIn geeft je keuze uit 30, 60, 90, 180 en 365 dagen in het verleden. Belangrijk om te weten, is dat de doelgroep minimaal 300 leden moet hebben om te gebruiken in de campagne-targeting.

Hoe maak je een video retargeting campagne aan? Ik leg het uit in twee eenvoudige stappen.

Stap 1. Maak je retargeting-doelgroep aan

Allereerst is het noodzakelijk om een doelgroep aan te maken die je wil retargeten met je campagne. Vanaf de tab ‘Account Assets’ in de Campaign Manager kies je ‘Gematchte doelgroepen’.

Functie gematchte doelgroep LinkedIn

Hier zie je, indien van toepassing, een lijst van eerder gebruikte retargeting-doelgroepen.

Vervolgens klik je op ‘Doelgroep maken’ en kies je de onder de optie ‘Opnieuw getarget door’ voor ‘Video’.

Doelgroep maken LinkedIn

Je krijgt dan het onderstaande beeld te zien. Hier kun je onder andere je nieuwe doelgroep een naam geven.

Retargeting doelgroep LinkedIn aanmaken

Selecteer het kijkgedrag in percentages (ten minste 25%, 50%, 75% of 97%) van de video-advertentie.

Kijkgedrag video advertentie

Kies daarna het aantal dagen in het verleden wanneer de leden interactie hebben gehad met de video-advertentie.

Dagen in het verleden interactie video linkedin

Ook selecteer je de videocampagne(s) op basis waarvan de retargeting -doelgroep aangemaakt moet worden. In dit voorbeeld zijn de campagnes onherkenbaar gemaakt. Vervolgens kies je ‘Maken’.

LinkedIn videocampagne selecteren

Je videoretargeting-doelgroep is nu toegevoegd aan je lijst met ‘Gematchte doelgroepen’. Je ziet een indicatie van de grootte van de doelgroep. Leden worden nu automatisch door LinkedIn gematcht op basis van hun betrokkenheid met de video-advertentie, het tijdsbestek en de geselecteerde campagnes.

Stap 2. Bouw de retargeting-campagne op

Nu je de doelgroep hebt opgebouwd, moet je de retargetingcampagne(s) opstellen. Je maakt de campagne op door allereerst het doel van de campagne, locatie en profieltaal te kiezen. Vervolgens kies je bij ‘Doelgroep’ voor de optie ‘Gematchte doelgroepen’ en hier kies je voor de optie ‘Video’.

Retargeting doelgroep selecteren LinkedIn campagne

Als je hierop klikt, verschijnen jouw retargeting-doelgroepen gebaseerd op het kijkgedrag van je video-advertenties. Je kiest de gewenste retargeting doelgroep en gaat verder met het opbouwen van je campagne.

Waarom een uitbreiding van de videoretargeting-opties?

LinkedIn geeft aan dat zij een uitbreiding van de huidige retargeting-opties introduceren om jou als adverteerder te helpen met het bereiken van LinkedIn-leden die interesse tonen in jouw bedrijf. Deze interesse laten leden blijken door bijvoorbeeld een video-advertentie te bekijken of een leadgeneratieformulier aan te klikken en wellicht te versturen. Het uitbreiden van deze functies heeft als doel om de betrokkenheid tussen adverteerder en LinkedIn-lid te vergroten, aldus LinkedIn.

Voordeel: extra contactmoment

Door het inzetten van een retargeting-advertentie op basis van kijkgedrag, creëer je één of meerdere extra contactmoment(en) in het aankoopproces. Hoeveel extra contactmomenten je creëert, is natuurlijk afhankelijk van je campagne-instellingen. Door deze extra contactmomenten vergroot je zowel je online zichtbaarheid als de naamsbekendheid.

Voordeel: heel relevante doelgroep

Daarnaast bereik je met deze retargeting-opties een heel relevante doelgroep. De targeting van deze campagne is immers zo ingesteld dat je een doelgroep bereikt die door het bekijken van een eerdere video-advertentie heeft aangetoond interesse te hebben in jouw product of dienst. Het zien van de retargetingvideo-advertentie kan een potentiële klant nét dat extra duwtje in de rug geven om naar je website te gaan en wellicht wel over te gaan tot een aankoop.

Door het indelen van je retargeting-doelgroep op basis van hun kijkgedrag (variërend van 25% tot 97%), kun je separate retargetingcampagnes aanmaken. Op basis van het kijkgedrag kun je de boodschap in de advertentie hierop aansluiten. Iemand die slechts 25% van jouw video-advertentie heeft bekeken, weet waarschijnlijk nog niet veel over jouw product of dienst. Iemand die de video voor 75% of meer heeft bekeken maar daarna geen actie heeft ondernomen, is al meer bekend met jouw product of dienst. Wellicht heeft deze persoon nog twijfels of mist hij of zij informatie. Door op basis van het kijkgedrag verschillende retargeting-boodschappen op te stellen, wordt jouw advertentie ineens wel heel relevant voor de doelgroep.

Voorbeeld video-advertentie

Voorbeeld van een video-advertentie op LinkedIn.

Tweede uitbreiding: interesse omzetten in een conversie door een leadgeneratieformulier

Marketingprofessionals zullen dit probleem wel herkennen. Niet iedere potentiële klant zal na het openen of versturen van een leadgeneratieformulier direct overgaan tot een conversie. Afhankelijk van de branche waarin je actief bent, varieert de duur van het aankoopproces. Door de retargeting-uitbreiding kun je personen die via LinkedIn een Lead Generation Form hebben geopend of ingediend, opnieuw benaderen. Op die manier bouw je dus een extra contactmoment op in het aankoopproces. Leden van LinkedIn worden door een advertentie nogmaals herinnerd aan jouw aangeboden dienst of product.

Opbouwen retargeting-campagne door een leadgeneratieformulier

Het opbouwen van een retargeting-campagne via LinkedIn op basis van een leadgeneratieformulier werkt bijna hetzelfde als de interactie met een video.

  • Je maakt allereerst een doelgroep aan die je wil retargeten met je campagne.
  • Vanaf de tab ‘Account Assets’ kies je ‘Gematchte doelgroepen’. Hier zie je eventueel een lijst verschijnen van eerder gebruikte retargeting-doelgroepen.
  • Vervolgens klik je op ‘Doelgroep maken’ en kies je de onder de optie ‘Opnieuw getarget door’ voor ‘Leadformulier’.
  • Hier kun je je nieuwe doelgroep een naam geven.
  • Selecteer welke interactie de leden zijn aangegaan. Je hebt keuze uit het leadformulier openen (inclusief ingediende formulieren) of de personen die het formulier hebben ingediend.
  • Je bepaalt vervolgens het tijdsbestek waarin de interactie heeft plaatsgevonden. Met keuze uit interactie tussen 30 tot 365 dagen in het verleden.
  • Ook selecteer je de leadformulier-campagne(s) op basis waarvan de retargeting-doelgroep aangemaakt moet worden.
  • Vervolgens kies je ‘Maken’.

Je retargeting-doelgroep op basis van een leadformulier is nu toegevoegd aan je lijst met ‘Gematchte doelgroepen’. Je ziet een indicatie van de grootte van de doelgroep.

Na het aanmaken van je doelgroep, kun je de retargeting-campagne opstellen. Bij de optie ‘Doelgroep’ kies je voor de optie ‘Gematchte doelgroepen’. Hier kies je voor de optie ‘Leadformulier’ en dan verschijnen jouw retargeting-doelgroepen gebaseerd op de interactie met je leadformulieren. Je kiest de gewenste retargeting-doelgroep en gaat verder met het opbouwen van je campagne.

Update LinkedIn Audience Network

Maar dat is nog niet alles. Want naast de nieuwe retargeting-functies heeft LinkedIn een aanpassing aan het Audience Network doorgevoerd. Door deze aanpassing is het voor adverteerders eenvoudiger om campagnes uit te rollen op third-party apps en websites. Daarnaast is het mogelijk om advertenties op bepaalde categorieën mobiele apps en sites uit te sluiten. Dit moet voorkomen dat er een mismatch voorkomt tussen de inhoud van de advertenties en de inhoud van de website waarop de advertentie wordt getoond.

LinkedIn Audience Network update

Je vindt deze optie bij de campagne-instellingen onder ‘Plaatsing’.

This update sounds great LinkedIn! Ik ben benieuwd of je al aan de slag bent gegaan met de allernieuwste retargeting-mogelijkheden op LinkedIn. Ook ben ik benieuwd wat je bevindingen zijn. Laat het weten in de reacties!


Source: Frankwatching
Retargeting op LinkedIn: zo benut je de nieuwe opties