Online Trends, Tips & Tricks

Reset 2020: deze online trends kregen een update

Het vakgebied ziet er anders uit dan aan het begin van het jaar. En daarom vroegen we onze vaste auteurs, die voor dit jaar een trendvoorspelling hebben gedaan, een update van de trends te geven. Waar staan we nu, wat is veranderd en wat is hetzelfde gebleven? Ik haal er een paar opvallende punten uit.

Kwaliteit op social media

Creatieve en waardevolle content wordt steeds belangrijker. Nu horen we dat geluid al even, maar volgens Sjef Kerkhofs is dit versterkt door de coronacrisis en andere maatschappelijke thema’s. Van kwantiteit naar kwaliteit, van product- of aanbodgericht naar purpose en duurzaamheid.

Door corona groeide e-commerce ontzettend hard, en hier liftte social commerce op mee.

Wat duurzaamheid betreft: volgens Chantal Schinkels is in e-commerce nu hét moment gekomen voor duurzaam bezorgen. Tijdens het hoogtepunt van de crisis merkten consumenten dat het niet altijd mogelijk is om je vandaag bestelde producten morgen al in huis te hebben. Pak door, adviseert ze, en bied duurzame bestelopties aan.

Daarnaast ziet ze bij webshops een focus op retouren. Wat blijkt: hoe langer klanten hebben om producten terug te sturen, hoe minder ze retouren.

Digital first

De bedrijven die digitaal al hoog in het vaandel hadden staan, kregen een enorme boost. Anderen moesten razendsnel hun achterstand inhalen. Denk aan al die mkb’ers die in hoog tempo nieuwe webshops uit de grond stampten. Maar de digitale achterstand had niet alleen met webshops te maken: juist ook met de online bereikbaarheid en online marketing van organisaties. De verwachting is dat dit belangrijk blijft, ook nu we maanden verder zijn na de start van de crisis.

Renata Verloop zag dat ook overheden online gingen. Van webinars, live-uitzendingen via YouTube en vragensessies via WhatsApp. Online participatie is eindelijk doorgebroken.

Die digitale boost geldt niet alleen voor contacten met de buitenwereld. Juist ook intern: doordat zoveel mensen vanuit huis zijn gaan werken, waren de digitale voorzieningen vaak niet toereikend. De digitale transformatie is enorm versneld, ziet Bente Pieters. Samenwerkingstools faciliteren dit door de ontwikkeling van nieuwe features en aanpassingen van de beveiligingsmaatregelen.

reset online trends corona

Gebrek aan purpose is een probleem

De versnelling naar purpose die Sjef Kerkhofs noemde, ziet ook contentexpert John Verhoeven. “In de wereld van de influencers en de eindeloze stroom gezellige niksigheid is het gebrek aan authenticiteit en purpose een probleem geworden.”

Volgens hem is het perspectief van het publiek verschoven. Van een hang naar groot(s), ambitieus en misschien wel onbereikbaar, naar micro-avonturen: dichtbij, knus en vertrouwd. Wat daarop aansluit is de omarming van imperfectie. We gaan meer zelf maken, de DIY-cultuur neemt een vlucht.

Campertjes en content

Content die hierop inspeelt, spreekt je publiek aan op verschillende lagen. Het is informatief (how to), empatisch (je kunt jezelf spiegelen aan de makers) en activerend (als zij het kunnen, kan ik het ook). De acceptatie van imperfectie en het DIY’en ziet John terugkomen in de groeiende campercultuur (#vanlife) onder jonge dertigers. Zeker sinds de coronacrisis zijn tweedehands campertjes, net zoals bootjes en racefietsen, niet aan te slepen.

Omarm imperfectie en blijf betrokken

Ook Natanja de Bruin en Gert Jan Harkema signaleren de omarming van imperfectie. In crisistijd zijn we geneigd elkaar te helpen – het hoeft niet allemaal snel, perfect of vlekkeloos. Net als veel anderen kocht ik bewust bij lokale ondernemers om hen een steuntje in de rug te geven – ook als ze niet het assortiment of de leversnelheid van bol.com hebben. Is dat iets blijvends?

Natanja en Gert Jan signaleren dat je ook te fanatiek kunt worden in het uitdragen van je purpose. Hoewel je als organisatie verplicht bent om na te denken over je maatschappelijke verantwoordelijkheid, en betrokkenheid te tonen, moet je voorkomen dat het iets clichématigs krijgt.

Het ‘nieuwe recruitment-normaal’

Arjan Elbers merkt een veranderende mentaliteit bij werkgevers. Waar zij eerst op zoek waren naar een een-op-een-match met kandidaten, gaan ze nu ook doorlopend mensen vanuit andere beroepenvelden werven – om ze om te scholen. Want door corona raakten en raken mensen hun baan kwijt, terwijl in andere sectoren de vraag blijft bestaan. De zij-instroom wordt volgens Arjan het ‘nieuwe recruitment-normaal’. En dat betekent: kijken naar competenties in plaats van skills.

Wat is jouw verhaallijn?

De verandering van perspectief en de versnelling naar purpose maakt het belangrijk dat je teruggaat naar de basis. Waar staat jouw organisatie voor? Wat is je belangrijkste boodschap, en klopt dat eigenlijk wel met wat je naar buiten brengt? Contentmarketing-expert Carlijn Postma hamert op het belang van één verhaallijn voor je organisaties, om al je communicatie en uitingen op te baseren.

Welke ontwikkelingen of versnellingen heb jij opgemerkt de laatste maanden? Laat het weten in een reactie!

Headerafbeelding: Jose Antonio Gallego Vázquez via Unsplash.


Source: Frankwatching
Reset 2020: deze online trends kregen een update